Ikväll har det tillverkats julgodis alá hälsostyle! Det finns så mycket gott man kan göra utan massa socker och mjöl. Och jag är säker på att vi kommer få i oss nog med sånt endå, så lite nytto kan vi väl försöka äta ;) 
 
Har lovat recept hejvilt senaste tiden, så idag skrev jag faktiskt ner allt jag gjort och tänkte bjuda på ett receptkalas! Alla recept går ändra lite som man vill, bara man smaka av under tiden och se till att konsistensen är rullvänlig :) Jag gjorde både med mandel (går använda vilka nötter man vill, men sötmandel var de enda som fanns hemma) och utan. Det är så många som är allergiska så jag vill ju kunna bjuda dem också :) Kom bara ihåg vilka du gör med nötter så ingen blir sjuk! :) Och diska grejerna mellan ordentligt, endel är riktigt känsliga. 
 
Dadelboll med pepparkakskrydda och kokos. (Med nötter)
- 10 st dadlar
- 2 msk mandelmjöl
- 2 msk kokosmjöl
- 2 dl havregryn
- 3 msk kakao
- 1 tsk pepparkakskrydda
- 1 dutt agavesirap
- 0,5 msk kallt kaffe
- ljummet vatten till en bra konsistens
 
Jag rullade dessa i en blandning av kokos, mandelkross och pepparkakskrydda (bollarna som ligger i fokus på bilden).
 
Kokosbollar med dadlar (Utan nötter)
- 10 st dadlar
- 1 dl kokosmjöl
- 1 msk kokosolja
- 2 dl havregryn
- 2 msk riven kokos
1-2 dl vatten
 
Dessa rullade jag i mintchoklad/apelsinchoklad 70% som jag smält och doppade sedan halva i kokos.
(Till höger om fokusbollen på bilden)
 
Apelsinchokladbollar med fikon (Med nötter)
- 100 gram fikon
- 2 dl mandelmjöl
- 0,5 dl havregryn
- 50 gram apelsinchoklad 70%
- 1 msk kakao
 
Värm byttan lite så chokladen smälter så går de bra att rulla ihop, rulla sedan i mandelkross.
(Tredje bollen från fokusbollen på bilden!
 
Mintchokladdoppade dadlar med mandel i! 
- Snitta upp halva dadeln, ta ur kärnan och lägg i en mandel
- Doppa i smält choklad (använde mint 70%) och doppa ena änden i mandelkross.
 
(Fjärde från fokusbollen på bilden)
 
Fikonbollar med pepparkaksmak! (Utan nötter)
- 100 gram fikon
- 1 dl kokosmjöl
- 1 dl havregryn
- 2 msk kakao
- 1 tsk pepparkakskrydda
- 1 msk kokosolja
- lite vatten
- En dutt rent vaniljpulver
- En dutt agavesirap
 
Rullade halva dessa i kokos. 
 
Ett tips: Rulla bollar med nötter i exempelvis mandelkross, pistage eller nåt dyl så är det lätt att hålla koll vilka som är vilka! :) 
Lycka till! 

1 kommentarer

Johanna

20 Dec 2013 08:12

Åååååå taaack!!!!! <3 Ska tusan göra ALLA sorter idag! Bakinspo till tusen. Och när det tom är GODARE än vanligt godis - julen är räddad ;) puss!

Svar: <3 Jiiho! Har lite mer recept att komma med sen! Lite nya ingredienser ska inhandlas idag :D
ida

Kommentera

Publiceras ej