Husmor som jag är så är en av mina bästa terapier för att varva ner att laga mat. Det är sällan jag kommer hem i tid för att göra middag som tar lite längre tid. Ofta blir det rester eller snabbmat bestående av det som finns i kylen och går snabbt att laga:) 

Men igårkväll snörde jag ihop en lite hälsosammare variant av lasagne av det som fanns tillgängligt hemma! 
Recept: 
2 vitlöksklyftor 
1 gul lök
3 rivna morötter 
Fräs dessa tillsammans med olja på medelhög värme

Köttfärs (gissar att jag hade ca 500g)
0,5 burk krossade tomater
1 burk champinjoner 
1 grönsaksbuljong, ekologisk
Stel köttfärsen och rör o resten. 
Lägg i lök och morötterna och låt de puttra en stund. 

Sås:
0,5 burk lätt crempa 
0,5 burk kesella 1%
En stor klick (1-3 dl) turkisk yoghurt
Mjölk
Kryddor, kryddor och kryddor (currypaste, chili, paprika, vitpeppar använde jag)

Sedan använde jag mig av en ugnsplåt (en halv vanlig.. Min ugn är lite mindre än alla andras!) Började med ett lager lasagneplattor (använde fullkornsplattor), ett lager sås, ett lager med skivad morot (skivad med osthyvel) och tunna paprikaskivor och sedan köttfärsen. Och så ett till varv för att avsluta med paprika och tomat-garnering och riven ost. 
In i ugnen på 200 grader, och när osten smält, fått en fin färg och de bubblar fin i kanterna så är den klar! 

Smakade fantastiskt bra! :) men glömde tyvärr fota, men den blev faktiskt rätt fin också;) men de bästa av allt- jag fick min terapi och frysen blev full med lunchlådor! 

Kommentera

Publiceras ej