Jag älskar att få recept, tips och ideér från andra människor med samma hälsotänk som mig. Så små ändringar i vanliga rätter och vips blir det en liten hälsoboost istället för en kaloribomb. Och de små ändringarna gör skillnad, trust me! 
Denna paj har min Johanna bjudit på till lunch för ett tag sen, och äntligen fick jag receptet ;) Men såklart, jag kan inte följa recept fullt ut så freestylade endel men det blev ett toppresultat iallafall!
 
 
 
Pajdeg:
Gjorde min vanliga som finns här nedan, men körde med grahamsmjöl samt dinkel fullkorn vilket blev riktigt riktigt bra! Glöm inte att förgrädda ordentligt bara :) 
 
Fyllning:
Köttfärs (500-600 gram) 
2-3 vitlöksklyftor
1 gul lök (Jag körde utan, var slut i hemma)
2-4 grovt rivna morötter
1-2 påsar tacokrydda (beroende köttfärsmängd)
1 burk krossade tomater
1 burk tacosalsa (hot)
1 burk majs
1 burk champinjoner
Skivad tomat och lite riven ost som garnering
 
1. Fräs vitlök (gul lök) och morötter i olja tills det blivit mjukt- Häll över i en kastrull
2. Stek köttfärsen, släng i lite vatten och tacokryddan
3. Häll ner krossade tomater, salsan, majsen, champisarna i kastrullen 
4. När vätskan är bortkokt i köttfärsen så häll ner den också i kastrullen och låt puttra en stund 
5. Häll ner köttfärsröran i de förgräddade pajskalet, garnera och in i ugnen tills osten fått färg 
 
Servera med en fräsch grönsallad, lite turkisk yoghurt &tacosalsa.
 
p.s För mig blev det över endel köttfärsröra som jag åt till middag dagen efter, och jag kan säga att den är inte så dum att äta som den är heller! Mumsfillebabba!
 
Och, om man vill så bjuder jag på lite tips som jag själv kommer använda mig av nästa gång:
- Gör din egna tacokrydda så slipper du allt onödigt som är i kryddblandningen såsom druvsocker och tillsatser. Du gör den väldigt enkelt med vitlök, färsk chili, spiskummin och lite salt. 
- Gör din egna tomatsalsa. Så slipper du tillsatserna som finns i den färdiggjorda. Krossade tomater (eller färska hackade) lök, vitlök, kryddor.
Fördelarna att göra egna och slippa halvfabrikat:
Du nog tjänar en slant på det samtidigt som det faktiskt är en enkel lösning för att slippa lite av de skit i dagligen omedvetet och medvetet stoppar i oss! :) 

Kommentera

Publiceras ej