Efter en heldag på skolan 8-15, ett träningspass och en shoppingrunda på stan så fick jag äntligen tid för storkok. Som jag längtat! Jag älskar verkligen att laga mat, och att laga mycket så det varje dag finns olika rätter att välja mellan i frysen när jag ska iväg. Eftersom min vardag just nu är fullrulle dygnet runt så gäller det att planera. Att plugga 125% och jobba 75%(i mars, hittils. Vart ska de sluta?) fungerar faktiskt riktigt bra. Men jag känner inte att det är läge att sätta ner rumpan för att känna efter, det får vi ta en annan gång! 
 
Jag fick iallafall till 22 matlådor, en glasslåda full med lax-filéer och en glasslåda full med älgfärsbiffar samt en full gryta med köttfärs som inte ryms någonstans ännu! 
En paj (såklart med paj-deg health-style) med skinka, broccoli och fetaost i långpanna. En flygandejacob (med milda 4% istället för grädde, och råris istället för vanligt ris) med grillad kyckling, rökt kalkon, banan och jordnötter. (såsen, förutom MIlda bestod av färsk chili, lite sweet chilisås, sambal)
Älgfärsbiffarna består av 1 kg färs, 2 ägg, massor med vitlök, chili, gul lök, vitpeppar, svartpeppar, lite salt. Laxen har ett täcke av pestokräm som är gjord på pesto och Milda 4%
Köttfärsåsen är också älg såklart, blandat med champisar, krossade tomater, massor med vitlök, lök, chili, rivna morötter och kryddor. 
Och så en kyckling gryta ala thai-style. Min klassiska med mängder av ingefära, färsk chili och vitlök (oväntat?), currypasta, kokosmjölk och andra kryddor. Wook-grönsaker, lite soja och rivet skal+ saft från en lime. 
 
Och jag har säkert glömt nåt. Nu börjar jag vara trött. Vart uppe sen 4.30... time to sleep. 
 

1 kommentarer

mimmi

20 Mar 2013 21:27

vad duktig du är man bli r riktig t inspirerad att testa lite av dina maträtter kram

Kommentera

Publiceras ej